Sunday, June 16, 2013

Ciri2 Syariat Islam

Rabbani,Dari Allah

Syariah Islam itu datangnya dari ALLAH kerana ia adalah wahyuNYA...kepada RASULNYA, Muhammad SAW....sama ada Matlu (al-Quran) @ Ghair Matlu (al-Sunnah)

Matlu : Wahyu yg diturunkan dalan bentuk pengertian ungkapannya sekali...seperti didalam al-Quran...
Ghair Matlu : Wahyu yg turun dalam bentuk PENGERTIAN shj...Ungkapan dibuat oleh Rasulullah..seperti dalam alSunnah...

Syariah Islam ni berbeza dgn Syariah Lain sbb :

1) Semua prinsip dalamnya bersifat sempurna,tak Zalim,tak mengikut hawa Nafsu...ini sebab semuanya datang dari Allah...Berbeza dgn SYARIAH MANUSIA....ia tak dpt lari dari kesilapan @ Kesalahan...Macam mana baik pun manusia...ia tetap juga cenderung kepada diri sendiri dalam menentukan pandangan...

2) Semua hukum dalamnya dihormati dan dipatuhi oleh Umat Islam atas dasar AGAMA....ketaatan @ penerimaan lahir dari lubuk hati yg yakin kpd kebenaran hukum berkenaan kerana IANYA DATANG DARI ALLAH

Pembalasan DUNIA & AKHIRAT

Ini bererti,dalam Syariah Islam....tiada siapa yg terlepas dari pembalasan atas perbuatanya..kalaupun dia dapat lepas...Still akan kena masa akhirat...

Berbeza dgn undang2 Manusia...Ianya bersifat keduniaan...jika terlepas,Maka terlepaslah...

Universal & Abadi

Syariat Islam ini tidak hanya untuk ummat Islam shj...TETAPI UNTUK SEMUA MANUSIA di alam ini...
Syariah itu TETAP WAJAR dan berkuat kuasa sejak drpd ia diturunkan smpai kiamat...ia takkan dibatalkan @ digantikan dgn mana2 Syariah Langit yg lain sbb ia adalah Syariah Langit yg terakhir(PENYUDAH)

Komprehensif(Bersepadu)

Syariah Islam itu Syumul,Lengkap,dan Merangkumi semua aspek dalam kehidupan...

Ulama membahagikan nilai2 ini kepada 3 Aspek:

1) Nilai2 yg berkaitan dgn Akidah @ pegangan hidup...Nilai2 ini dipelajari drpd Akidah,Tauhid, & Ilmu Kalam....Disebut juga sebagai usuluddin...

2) Nilai2 yg berkaitan dgn Akhlak @ sifat peribadi manusia....ia Menyentuh soal sikap...cthnya, Bercakap benar,amandah dn lain2...Dipelajari drpd subjek2 Akhlak & Tasawwuf...

3) Nilai yg berkaitan dgn kelakuan AMALI manusia...dalam bentuk perbuatan@ perkataan..
Merupakan hasil drpd natijah,pgangan hdup & sikap peribadi yg dibentuk melalui akidah dan tarbiyah AKHLAK...dibahagi pula kepada dua bhgn..

  • a) Merangkumi Hal2 ibadat mcm smbahyang...Puasa...zakat,Haji DLL...hal2 yg berkaitan dgn hubungan manusia dengan ALLAH...
  • b) Merangkumi hal2 Hubungn manusia Dengan Masyarakat...Diistilahkan dgn ADAT @ MUAMALAT...

then...seterusnya...


PRINSIP2 UMUM SYARIAH ISLAM

1) Mempermudahkan ke atas MUKALLAF

Dapat difahami secara UMUM dari keetentuan2 hukum yg ada dalam syariah berkenaan...Diperjelaskan juga oleh beberapa nas dalam al-Quran dan Sunnah...Maksudnya, ianya satu perkara yg sangat basic & diambil perhatian yg sgt berat dlm Syariah Islam...

وما جعل غليكم في الدين من حرج

"Agama itu Mudah. Tiada siapa yg cuba memenuhi kehendak agama kecuali dia boleh melakukannya"

Malah,baginda sendiri diriwayatkan sbg sentiasa memilih yg mudah apabila ada pilihan selagi tidak melibatkn dosa...

oleh itu,ternyata bhw Syariah ISLAM itu mudah dan memberi kemudahan kepada mukallaf dalam melaksanakannya...TETAPI...

ia tidaklah bermaksud tidak ada bebanan langsung dalam melaksanakan Syariat Islam...oleh itu Fuqaha membahagikan Definisi kesusahan itu kepada dua:

  • 1) Masaqqah(Beban) yg biasa dn mmpu ditanggung oleh manusia,dan utk terus melaksanakannya tidak membawa apa2 kemudahan kepada tubuh bdn atau harta mereka..Ia merupakan salah satu konsep penugasan (TAKLIF) itu sendri...Cth beban ini adalah sembahyang,zakat,puasa,Haji dan sbginya...

  • 2) Masyaqqah yg sgt berat utk ditanggung dn sgt susah melaksanakannya...misalnya berpuasa sepanjang hayat,membelanjakan semua harta pd jalan Allah...dn sbginya...
    Masyaqqah ini tidak ada dalam Syariah Islam...sebab ianya bertentangandengan prinsip Toleransi tadi...

2) Bebanan yg minimum

bebanan dalam Syariah islam sgt sedikit...sehinggakan ianya tidak begitu membebankan..Cth:
Dalam dasar Syariah Islam,sesuatu itu Halal,kecuali dinyatakan sebaliknya oleh Nas, sma ada secara LANGSUNG @ tidak LANGSUNG...

Malah,kewajipan2 bagi memenuhi keperluan agama pon bersifat minimum...cthnya smbhyang 5 kali je sehari...masa solat pon pendek je...paling panjang dalam 15 minit...Puasa bulan ramadhan...1 Bulan je dalam setahun...Zakat, 2.5% je dari harta yg mencapai kadar nisab..Haji pula...SEKALI seumur hidup..bagi mereka yg MAMPU...

3) Mensyariatkan secara ansur2

Maksudnya...penentuan hukum dan penetapan dlmnya adalah secara ansur2....dan bukannya datang gedebuk serentak..tujuannya adalah untuk MEMUDAHKAN pada pelaksannya :D

pendekatan TADARRUJ ini digunakan oleh Syariah Islam untuk menentukan keseluruhan hukum yg terdapat dalamnya & juga untuk mnentukan sesuatu Hukum yg tertentu...

CTHnya: 

1) Penentuan hukum seluruhnya Syariah Islam, tidak mewajibkan pelaksananya melakukan sekaligus. Tetapi ditentukan dari semasa ke semasa secar beransur2...mcm al-Quran juga...ianya tak turun sekali gus..tetapi secara beransur2...

2)Cth lain...sembahyang...peringkat awal solat ianya dwajibkan 2 kali sehari...waktu pagi dan waktu petang...kemudian baru jadi 5 hari...dengan 2 rakaat setiap waktu kecuali maghrib 3 rakaat...kemudiannya barulah mengikut jumlah rakaat seperti sekarang...


0 conteng tangan:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Online Project management