Monday, December 8, 2008

cerita episod 1

Semua perkara mesti ada cerita,semuanya mesti ada asal usul kejadian… Begitu juga cerita aku. Siapa aku sebenarnya? Siapa aku pada kamu? Semua hanya akan menjadi persoalan misteri. Ini adalah cerita tentang aku yang bernama Zaim. First of all,nama aku Zaim. Tak perlu cerita tentang diri aku banyak-banyak. Cuma tentang perjalanan aku sahaja yang penting. Semuanya bermula ketika aku habis darjah 6. Masuk form 1 kat sekolah berdekatan dengan rumah aku. All seems perfect to me. Masa tu tak diagihkan lagi aku masuk kelas biasa atau kelas Rancangan Khas. 

All of the sudden ak di jmput dengan hormat dapat masuk ke kelas tuh. Automatik juga aku akan ambil matapelajaran arab untuk PMR. Hots isnt it. Many people start to talk yang bahasa Quran ni susah. Same goes to me. Yang faham Cuma maksud salam dengan kalimah basmalah. Tu je la pun yang faham. Yang lain haram laa. Bila dah masuk kelas tuh,kena push all of my energy sekali dengan brainstorming untuk bahasa arab ni. Tiba-tiba dapat pula ustaz bahasa arab yang best tak terkata. Tu la yang orang cakap,luck stay with you if you believe. Jadi semua cemerlang arab. Until bulan 3 tahun 2005,aku dapat surat tawaran untuk masuk ke Sekolah agama sekitar perak(tak boleh nyatakan nama,nanti kena saman).

Then,aku rasa seronok la sebab ramai kawan sekelas masa sekolah rendah dulu dapatmasuk sana. Tapi cabaran utama ialah duduk asrama. Kenapa sekolah bagus kena ada asrama? Entahlah,masa tu hingusan lagi. Biarla,aku x de la amik kesah sangat. First day aku mula masuk,best la jugak. Makan kt dewan makan yang gabak besar gilaaaaa. Tapi salah satu kelemahan dewan makan ni baunya tak boleh nak tahan whoa. Kalau x percaya tanya la sapa-sapa yang pernah sekolah kat sini(sila tanya yang mengenali daku sahaja). 

 Makanan boleh tahan,tapi bau tak tahan sangat. Ya,salah seorang yang amat popular kat dewan asrama serta pejabat penyelia asrama adalah seorang perempuan. Nama gelaran Ibu Yah,nama sebenar x tau pun. Sebab semua orang dah panggil die ngan nama manja tuh.
Start masuk kelas,aku kelas 1K. Guru kelas kat sini nama panggilan Ruzem. Perghh,sembang dulu wartawan tuh. Tak tau la pulak wartawan betul ke x. Makcik aku wartawan gak, tapi tak kenal pun si Ruzem nih. Ayat-ayat dia yang paling melekat dalam minda aku ialah “saya kalu bab panjang memanjangkan cerita memang pakar. Jadi,semua kelentong kamu saya dah tau dah”. Pergh macam shaman gua cakap. Kita terus skip cerita sampai tengah tahun. Satu insiden yang paling best masa form 1. Cerita main Counter Strike kat banggunan sekolah. Best bai,kalau x percaya try la. Memang x puas gak men dulu. Nak men masa sekarang dah besar. Haha.

Alat-alat yang wajib ada untukpermainan ni gelang getah secukupnya untuk ahli kumpulan masing-masing. Alat yang kedua ialah peluru kertas. Amik kertas dalam saiz disket,koyak dua sama rata. Gulung-gulung macam nak buat rokok daun,pastu bengkokkan kat tengah-tengah. Lastik laa kat musuh masing-masing. Memang best sampai ada yang sanggup beli gelang getah satu pelastik tuh. Memang kaw-kaw la aku cakap. Dah hampir seminggu kitaorang men permainan nih. Pada hari sabtu,kitaorang pun main la macam biasa,sebab dah jadi rutin harian petang-petang men benda nih. Memang x rasa apa-apa hari tuh. Tapi apakan daya,malang memang tak pernah berbau. Tengah syok-syok men lastik-lastik…..

“WOI!!!!SENYAP LA FORM 1”

Huuh!!! Semua nak lari. Brother Deris datang ngan Brother Din. Alamak,kantoi! Bro Deris ngan Bro Din nih form 4. Kiranya pemimpin form 1 la,sebabnya form 2;from 5 dah amik alih. Aku terus mencicit lari. Mana nak pergi nih?? Haaa!!! Pusat sumber. Aku terus la masuk pusat sumber,kebetulan pulak masa tuh pegawas pusat tengah kemas kan buku. Aku masuk terus menuju stor simpanan buku yang dah out date. 

Tapi sepandai pandai tupai melompat,dia x kan dapat lompat setinggi KLCC sebab dia akan jatuh ke tanah jua oleh tarikan graviti bumi. So jawapannya aku kantoi ngan Bro Deris,perghh memang cuak la. Tahan la kena maki hamun dalam kelas kitaorang. Sebab port main kat aras tuh. Masing-masing buat muka insaf. Dah nama pun smka,memang insaf la. Tapi bila permainan tuh dah diharamkan,kitaorang pun mula la reka permainan lain yang lebih best.hahah. Kitaorang main aci kejar macam zaman sekolah rendah dulu. Best wo,tak percaya try laa..

ahakszzzz. 

Tapi masa main permainan ni agak sediyh gak laaa. Punya la nak lari dari kawan, lari la kat tempat perempuan. Malang tak berbau.

Screeeettttt!!!!

Alamak,baju sangkut tingkap. Alamak,koyak. Aaaaaaaaa,lari sekuat yang mungkin la aku. Aku terus masuk tandas. Kawan-kawan lain ikut la aku masuk dalam tandas.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

“Wei,orang suruh lari,bukan lari sangkutkan baju kat tingkap”
Hampeh punyer kawan,main-main pulak deme nih. “Wei,tolong la aku. Dah la tak pakai t-shirt dalam ni. Wei,pinjam t-shirt dalam ko jap Nici.”
“Nah,cepat sikit. Aku tunggu kat sini.”
“Okey,trimas.”

Aku pun apa lagi,mencicit la lari balik asrama. Sesampainya aku kat asrama,ada halangan yang kedua menanti aku. Ingat senang ke nak masuk asrama waktu persekolahan? Cabaran yang aku perlu tempuhi sekarang ni ialah bebelan si penyelia asrama,Ibu Yah. Nak tak nak aku kena hadapi jugak la.

“Ibu Yah,saya nak masuk asrama”
“Ni kenapa tak pakai baju sekolah ni! Nak tunjuk samseng ya?”
“Bukan Ibu Yah,baju saya koyak tersangkut kat tingkap tadi.”
“Macam mana boleh tersangkut? Orang suruh pergi sekolah untuk belajar,bukan main-main! Dah,pergi naik cepat”
“Terima kasih Ibu Yah.”

Fuuuh,membebel tahap karma raksasa punya la. Nak meletus gegendang telinga aku. Halamak,masalah betul la dapat penyelia asrama macam nih. Aku terus naik masuk dorm. Perlahan-lahan pintu loker aku bukak. Segera aku mencapai baju sekolahku dan terus turun.

“Terima kasih Ibu Yah. Saya pergi dulu.”
Aku terus lari balik ke tandas aras form1. Nici masih ada dalam tandas.
“Nah Nici,trimas bro.”
“No hal.”

Lepas kejadian tu aku dah serik dah nak main lari-lari. At the end of that year,aku mula belajar rajin sikit dari biasa. Rajin banyak la senang cerita. Susah bro periksa kat smka kalau selalu main-main macam aku nih. Akhir tahun tu aku try the best yang aku boleh untuk dapat sebanyak A yang mungkin. Cuak juga sebab aku pernah buat si Ruzem merajuk tu. Wahahaha. Macam-macam perkara yang kalau dikenangkan balik,buat aku ketawa kaw-kaw punyer. 

So,disebabkan usaha aku yang melampau,aku berjaya la jugak. Atleast aku dapat la banyak A. Sistem smka ni suruh budak-budak belajar sendiri. Cikgu tak tolong punya. Cikgu-cikgu anggap kami ni budak pandai-pandai,tak payah belajar sangat.
So,everything is on you. Semua kena kat aku punya usaha. Tu la pasalnya kalau kamu semua perasan,orang2 yang masuk smka tak banyak yang keluar cemerlang. 

Tapi bukan semua smka. Banyak smka yang bagus2 sebenarnya. Cuma smka aku sahaja,yang agak pelik sikit. Semenjak pertukaran kuasa pengetua,pertukaran kuasa penolong kanan dan pertukaran ketua warde yang membuatkan semua ni kucar kacir.agak macam haram jugak la.

13 conteng tangan:

Anonymous said...

gud for saken....of budak2 smka..kadang-kadang memang betul pon dari apa yang diceritakan...maner lagi sambungan???

Anonymous said...

Wei,best jgk citer ni...macam byk kontreversi kang...cikgu2 x marah ke?????kalau cikgu2 smka dapat tau??

Anonymous said...

waaaahh.rindu laa kt zaman sekola zaim.sekola ko mcm sekola ak laa.tah2 kter dr sekola y same x??
hehehe.kenangan tuh xbleyh dibeli n xleyh dijual.its about something dat extremely really berharga gitu..chewwaah.nk taw x,sesuatu hubungan y berantakan boleh diaman kn dgn kenangn,,xcyer??try la.hihi.

Anonymous said...

siapa yang dudk sebelah aku dalam lab???masa kimia ke????hahahhaha....tak per...jangan risau...aku budak bek..aku rasa kita kenal same lain kot

Anonymous said...

ni smka mane ni?macam terok sangat je smka ni????

Anonymous said...

huh...
cpt laa update lgi...
hehehe...
=)

bonaFIDE said...

besh d0wh cter nh..
ak rse cm de jew tym bju k0 k0yak 2..
ntah2 kter sa2 klas k0wt..
ha3..
mayb...

Anonymous said...

Oiiittt Anom Husnaaaa...jangan kantoikan yang ko kenal aku...aper laaaa.....jaga la rahasia...cuak nh......jgn bagitau ko sekolah mana

Anonymous said...

boleyh thn la....huhuh..

bonaFIDE said...

eyh..lper!!
ak x pnah g skewl!!
ha3..

Anonymous said...

macam tuh laa...eh....kau sper???name kau anom erk??? =0

bonaFIDE said...

aaa..
ak ar 2..

Anonymous said...

uuuu,anom rupenyer.....

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Online Project management