Thursday, November 27, 2008

Sempatkah episod 2(akhir)

“Fiq,aku bukan nak sentuh peribadi aku,tapi kita tak boleh campurkan tanggungjawab dengan cinta. Macam kisah Abu Samah,kau ingat lagi tak? Abu Samah bukannya seorang yang melanggar hukum syarak,tapi sebab kesilapannya. Dia diperdaya oleh Yahudi dan terjerumus dalam perangkap. Dia mengandungkan seorang gadis suci.Bila diketahui oleh bapanya,bapanya menetapkan bahawa Abu Samah harus menerima hukuman. Sahabat-sahabat baginda semuanya tidak bersetuju kerana Abu Samah sentiasa melantunkan suaranya yang merdu di hadapan kubur baginda.” Rafiq mendengar dengan tekun. “Semua orang takut akan-akan mereka tidak akan mendengar lagi suaranya yang merdu itu. Tapi kerana tanggungjawap sebagai seorang khalifah dan seorang ayah,ayah Abu Samah tidak menghiraukan kata-kata sahabat. Dimana Abu Samah akhirnya meninggal kerana hukuman sebat yang dijalankan. Tanggungjawab sangat penting,itu perkara yang akan ditanya nanti…..” penjelasan Lokman menyebabkan Rafiq terpana seketika.”…..kini,kau dah tiada hubungan dengan Zahra. Tak payah ungkit lagi kisah lama. Kalau tak ada persengketaan antara kau dengan Zahra pun,hubungan seperti itu tetap tak dibenarkan dalam Islam.”
“Lokman,kau memang sahabat. Mulanya aku ragu-ragu dengan tindakan yang aku akan lakukan kelak. Tapi bila kau dah kata begini,aku faham.”
* * *
Senarai nama pengaws yang terpilih sudah pun di tampal di papan informasi di hadapan Bilik Pengetua. Salah satu nama yang kelihatan ialah nama Zahra.Zahra yang berada disitu tersenyum sendirian. Pemikiran jahat mula menyerangnya. “Kini aku sudah jadi pengawas. Kalau aku buat salahpun,cikgu takkan salahkan aku.Sebab aku pengawas”, bisiknya sendiriran.
Inilah sebabnya mengapa Rafiq membuat keputusan untuk mengakhiri hubungannya dengan Zahra.Zahra suka menyalahgunakan kuasa dan jawatan yang disandangnya. Berbagai rancangan penyalahgunaan kuasa sebagai jawatan yang disandang Zahra mula bersarang di kepalanya. Dia berfikir,dia boleh menggunakan kedudukannya sekarang untuk kepentingan dirinya. Tetapi dia tidak boleh tersilap langkah. Dia harus menyandang jawatan yang tinggi dalam organisasi pengawas tahun hadapan. Mesyuarat Lembaga Pengawas Kolej Tamrin akan dijalankan minggu hadapan.
* * *
“Baik,kini saya umumkan senarai nama yang terpilih untuk proses pengundian Ketua Umum bagi lelaki dan Penolong Ketua Umum bagi perempuan. Bagi Ketua Umum Aliff Bin Aziz.Zaidi binYusoff dan Aliuddin Bin Albar Bagi Penolong Ketua Umum pula,Karina Bt Shah,. Zahra Bt Musa dan .Zurida Bt Yahya.” umum Lokman dengan perlahan bagi menjelaskan kepada semua pengawas dalam mesyuarat itu.
Setelah mendengar pengumuman nama-nama organisasi induk Lembaga Pengawas,Zahra tersenyum gembira. Semua rancangan penyalahgunaan kuasa dapat dijalankan.
‘YES!! Nampaknya,semua orang kena tunduk dengan aku selepas ni.’
* * *
“Sekarang saya akan jalankan pemeriksaan dorm. Dengan kuasa saya sekarang,saya akan rampas semua barang-barang haram kamu.” Zahra memulakan rancangannya.
Di akhir pemeriksaan dorm…
“Waah! Zahra,banyak barang kita dapat hari ni.Telefon bimbit ada 5 biji ni.Semua yang mahal-mahal pula tu…”Evie,kawan rapat Zahra menyelongkar hasil rampasan tadi.”…kalau macam ni,bolehlah kita ambil sedikit barang rampasan ni. Selebihnya boleh kita jual. Tentu untung ni.”
“Nanti! Kita tak boleh jual semuanya. Kalau ada orang report pada cikgu yang aku buat pemeriksaan,cikgu mesti minta barang-barang hasil rampasan. Tinggalkan sikit untuk serahkan pada cikgu. Kalau kau nak ambil,pilih dulu. Yang lain,nanti aku bagi cikgu.”
Kalau sudah digoda syaitan,perkara yang jahat dianggap sebagai perkara yang remeh sahaja. Inilah keadaan Zahra sekarang.Tetapi,sepandai-pandai tupai melompat.….. Tanpa disedarinya,Lokman telah terdengar perbualan Zahra dengan Evie.
Ah! Nampaknya Lokman telah tersilap memilih anggota tenteranya,ia mungkin akan memburukkan lagi tapuk pemerintahan lembaga pengawas Kolej Tamrin pada tahun hadapan.
Lokman perlu bertindak untuk mengubah keadaan. Amat berat mulut Lokman untuk memberitahu Zahra,Namun perkara yang mungkar tidak patut dibiarkan berlarutan.Lokman perlu bertindak segera . Pena di tangannya sudah berlari pantas di atas kertas.
“Zahra,ada surat dari Lokman.Dia suruh balas.”
“Apa hal pula Si Lokman ni menulis surat pada aku” bisik hati Zahra kehairanan.
Zahra,aku dah dengar perbualan kau petang tadi bersama Evie. Aku tak mahu kau ulang lagi.Baik kau serahkan kepada guru disiplin. Ingat,aku yang bertanggungjawab sebab aku yang memilih kau! Kalau kau tak mahu rahsia ni bocor,buat tindakan yang sepatutnya. Ingat,tanggungjawab akan ditanya di akhirat kelak! Kita hidup di dunia ni tak lama.
Jelas lahir perasaan bimbang dari muka Zahra. Bukan bimbang akan rahsia dibocorkan,tetapi bimbang akan tanggungjawab yang akan ditanya kelak. Aku perlu berjumpa dengan Lokman esok untuk selesaikan perkara ni. Zahra nekad.
* * *
“Cepat,panggil Ketua warden!”
Semua orang dalam keadaan resah. Penyakit sakit jantung yang dialami Lokman kini menyerang kembali. Dalam 10 minit selepas itu,ketua warden datang bersama ambulan . Pelajar puteri tertanya-tanya dengan bunyi siren ambulan yang memecah sunyi pagi. Siapa yang sakit? Mereka hanya terlihat seseorang di atas usungan dengan alat bantuan pernafasan . Deruan ambulan kemudiannya laju membelah keheningan.
* * *
“Tak dapat diselamatkan….”
“Tidak!Lokman!” Seiringan hampir semua pelajar terasa akan kehilangannya,terutama sekali Zahra. Dia rasa sebak yang teramat apabila mendapati tubuh Lokman sudah kaku. Kini,Lokman yang satu-satunya mengetahui perbuatannya sudah tiada. Surat Lokman kemudiannya dibacanya semula.
Ingat,tanggungjawab kita akan ditanya di akhirat kelak!Kita hidup di dunia ni tak lama.
Seorang manusia telah kembali ke rahmatullah,dia juga seorang kawan. Seluruh Kolej Tamrin terasa akan kehilangannya Pengalaman bersamanya tidak begitu mudah dilupakan,walaupun baru setahun bersama. Sambil mendengar talkin yang dibacakan,Zahra menitiskan air mata.Air mata sedih bercampur takut. Zahra mengakui kebenaran nasihat Lokman. Sekian lama dia mengabaikan tanggungjawabnya. Jika keadaannya sama dengan Lokman,sempatkah dia bertaubat?Adakah ruang baginya? Sempatkah….

1 conteng tangan:

Cahaya Sufi said...

Salam.
Pertama sekali, tahniah kerana berusaha & berjaya hasilkan penulisan yang kemas.
Pada pendapat sy, cerita masih boleh dikembangkan supaya lebih dramatik.
Unsur suspen yg kurang 'sharp'.
Tapi insyaAllah kalau bakat yang ada digarap, saudara mampu pergi jauh.
Selamat berkarya! :)

Wallahu'alam.

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Online Project management